„Treść jest kluczowa” (ang. „Content is king”) – to z pewnością hasło znane każdej osobie pracującej w marketingu. Bez względu na to, w jakiej branży działa Twoja firma: produkcja, usługi czy sprzedaż, treści firmowe to element niezbędny, który wpływa na widoczność marki w Internecie i może pomóc Ci przyciągnąć nowych, potencjalnych klientów.
Tworzenie wartościowych treści nie jest wcale proste, ale dobry research może Ci w tym pomóc. Co dokładnie oznacza research w content marketingu, dlaczego ma on tak duże znaczenie, a także o jakich elementach podczas researchu należy pamiętać?
Czym jest research w content marketingu?
Research w content marketingu to analiza treści dostępnych online, które potem pomagają w opracowaniu unikalnej strategii rozwoju firmy i wpływają na widoczności marki. Dobry research w tym kontekście oznacza więc połączenie różnych elementów takich jak:
- przeglądanie najlepszych postów, które zajmują czołowe miejsca w wyszukiwarkach,
- przeglądanie treści, które mają dużo reakcji i udostępnień w mediach społecznościowych,
- sprawdzanie tematów, które są poruszane przez inne firmy z danej branży,
- śledzenie trendów i nowości w temacie, który jest dla danej firmy ważny i interesujący.
Dlaczego research ma znaczenie dla Twojego biznesu?
Dobry research to pomoc na wielu poziomach:
- pomaga odkryć, które treści najlepiej oddziałują na Twoją grupę docelową,
- ułatwia wyróżnienie się z tłumu – pod warunkiem, że sumiennie sprawdzasz, co konkurenci i inne osoby z branży udostępniają i piszą, a także o czym dyskutują,
- umożliwia zbudowanie wizerunku Twojej firmy jako „eksperckiego źródła informacji”,
- pozwala mieć kontrolę nad tym, czy wszystkie potrzeby Twojego klienta, na każdym etapie procesu sprzedażowego, są zaspokojone,
- pomaga zwiększyć ruch w wielu kanałach komunikacyjnych i pozyskiwać więcej leadów sprzedażowych – w dłuższej perspektywie,
- zapewnia większą widoczność Twojej marki w Internecie, w tym w mediach społecznościowych.
Jak przeprowadzać dobry research w content marketingu?
To, w jaki sposób podchodzi się do researchu treści, może mieć ogromny wpływ na wyniki, które można osiągnąć przez content marketing. Zadanie wyszukiwania informacji w sieci może wydawać się proste, ale na osoby zajmujące się marketingiem czyha kilka pułapek.
Oto lista kluczowych obszarów researchu, o których wiele osób zapomina, a o których Ty powinieneś pamiętać, jeśli chcesz robić go skutecznie:
- analiza treści, czyli sprawdzenie, co Twoja grupa docelowa udostępnia oraz jakie treści ją angażują na portalach społecznościowych – to jest też dobry sposób na to, aby zobaczyć, jakie zewnętrzne źródła są wykorzystywane przez kupujących, a to z kolei może pomóc zbudować bazę źródeł z dobrymi zasobami do wykorzystania w przyszłości,
- monitoring konkurencji, czyli weryfikacja tego, o czym pisze konkurencja i inni przedstawiciele branży – może to stać się cennym wkładem w strategię budowania treści Twojej firmy i przynieść nowe pomysły na content,
- analiza słów kluczowych, czyli sprawdzanie fraz, które są popularne w branży – warto potraktować je jak bazę, na której można opierać dalsze tworzenie treści, a także jak informacje o zagadnieniach, które frapują Twoich potencjalnych klientów,
- audyt treści firmowej strony internetowej – porównanie jej zawartości z innymi treściami dostępnymi w Internecie, a także zadawanie sobie pytań takich jak: czego brakuje w obecnych treściach w porównaniu z wynikami researchu, czy nie mamy zbyt wiele podobnych artykułów, co możemy zaktualizować, aby treści były lepsze, jakie treści nie spełniają swojej roli, czego brakuje, o co pytają klienci.
Autor: Marta Dzienkiewicz
***
Research w Internecie wydaje się łatwy i prosty, ale bez systematycznego i ukierunkowanego działania nie na wiele się zda w content marketingu. Sporym ułatwieniem są najróżniejsze narzędzia – to one pomagają szybko i sprawnie odnajdywać oraz monitorować treści, które pojawiają się w różnych miejscach w sieci, a dotyczą interesujących tematów.
Jakie to narzędzia i do czego konkretnego mogą się przydać?
O tym szczegółowo opowowiadamy podczas szkolenia: