Media społecznościowe są dziś niezwykle popularną formą komunikacji elektronicznej. Szacuje się, że z tego rodzaju platform wymiany informacji korzysta ponad 25% ludzi na całym świecie. Istnieją badania, które wskazują, że przeciętny użytkownik Facebooka publikuje nawet 10 postów dziennie. I nie dotyczy to wyłącznie ludzi młodych oraz pracujących w branżach innowacji, technologii czy komunikacji. Wśród osób wykorzystujących social media możemy znaleźć reprezentantów każdej grupy wiekowej oraz zawodowej. 

W mediach społecznościowych każdej minuty jest publikowanych mnóstwo wpisów, zdjęć, grafik oraz filmów. Na profilach prywatnych dzielimy się informacjami na przykład o swoich zainteresowaniach. Z każdym dniem przybywa też kont biznesowych, na których firmy i marki komunikują się ze swoimi klientami.  

Rozwiązania z obszaru SOCMINT, czyli Social Media Intelligence, pozwalają nam odnaleźć się w tym natłoku informacji. Umożliwiają dotarcie to tych treści, które mogą się dla nas okazać ważne i użyteczne.

Co to jest SOCMINT? 

 Nazwa SOCMINT pochodzi z języka angielskiego, od określenia Social Media Intelligence. Jest to jedna z dziedzin białego wywiadu (inaczej zwanego OSINT, czyli Open Source Intelligence). W Social Media Intelligence wykorzystywane są najróżniejsze techniki, źródła, metody pracy oraz narzędzia. 

SOCMINT służy do wyszukiwania informacji w mediach społecznościowych. Mogą to być zarówno treści na temat osób i firm, jak również dane rynkowe czy trendy branżowe i konsumenckie. 

SOCMINT pomaga w weryfikowaniu informacji, aby mieć pewność docierania do prawdziwych, rzetelnych i wiarygodnych danych. Bo przecież nie wszystkim treściom w social mediach można zaufać – powszechnie szerzą się tutaj np. fake newsy. 

SOCMINT jest w pełni legalny. Polega na przeszukiwaniu wyłącznie danych dostępnych publicznie. Nie polega zatem na hackowaniu czy włamywaniu się na cudze konta. 

SOCMINT bazuje na tym, co sami publikujemy w mediach społecznościowych. Bardzo chętnie dzielimy się tu informacjami, często są to również informacje o charakterze wrażliwym, takie jak dane kontaktowe, stan zdrowia czy poglądy.  

Jakie informacje można wyszukać, stosując SOCMINT? 

Warto mieć świadomość, że istnieje wiele różnych rodzajów social mediów. Powoduje to, że na każdym z nich można znaleźć inne rodzaje informacji. Gdy połączyć wszystkie te społecznościowe źródła wiedzy, okazuje się, że można w nich znaleźć informacje praktycznie na każdy temat. Poniżej prezentujemy zaledwie kilka przykładów. 

 Informacje o osobach, które można znaleźć w social mediach: 

  • Wygląd 
  • Miejsce zamieszkania 
  • Adres e-mail i numer telefonu 
  • Miejsce pracy i stanowisko 
  • Status związku, członkowie rodzin i relacje z innymi 
  • Zainteresowania osobiste i zawodowe 
  • Zwyczaje np. codzienne rutyny i preferencje zakupowe 
  • Poglądy np. polityczne czy religijne 
  • Preferencje np. seksualne  

Informacje o firmach i organizacjach publikowane w social mediach: 

  • Dane kontaktowe firmy 
  • Informacje na temat pracowników  
  • Informacje o ofercie, markach oraz działalności 
  • Dane na temat klientów i współpracowników 
  • Opinie klientów na temat produktów 
  • Opinie pracowników i kontrahentów o współpracy  
  • Wygląd materiałów firmowych, w tym nawet identyfikatorów 
  • A czasem również sprawozdania z działalności czy plany rozwojowe  

Chcesz nauczyć się szybko i skutecznie wyszukiwać informacje w social mediach? Dołącz do nas podczas webinaru: