W jednym z wcześniejszych artykułów na naszym blogu wyjaśnialiśmy, co to jest SOCMINT i jakie informacje można znaleźć, stosując techniki SOCMINT. Teraz pora na zidentyfikowanie, w jakich obszarach SOCMINT w biznesie może (a nawet powinien) być wykorzystywany.  

Social media to ważne źródło wiedzy dla biznesu 

Media społecznościowe to kopalnia wiedzy na temat osób, firm, instytucji, rynków oraz trendów. Szacuje się, że na początku 2021 roku w social mediach było aktywnych aż 4,2 miliardów kont. Tylko w naszym kraju na początku 2022 roku social mediów używało aż 27 milionów Polaków. 

Wiele osób korzystających z mediów społecznościowych nie zdaje sobie sprawy, jak wiele danych udostępnia – np. o sobie, swoich bliskich i swoim miejscu pracy. Wystarczy, że na każdym z kont (prywatnych i biznesowych) raz na czas zostanie opublikowany jakiś wpis, aktualizacja statusu, zdjęcie lub film. I już mamy ogromne, publicznie dostępne zasoby, a tym samym możliwość dotarcia do nieprzebranej ilości informacji. 

Oczywiście, w mediach społecznościowych nagminnie szerzą się obecnie fake newsy. Wiele z publikowanych tu treści to także informacje może nie wprost nieprawdziwe, ale niesprawdzone i nierzetelne. Z tego powodu tak istotne jest włączenie do działań w obszarze SOCMINT nie tylko narzędzi do pozyskiwania, ale także sprawdzania informacji.   

SOCMINT w biznesie – przykładowe zastosowania 

 Dane pozyskane dzięki technikom i narzędziom Social Media Intelligence mogą zostać wykorzystanie w bardzo wielu obszarach biznesu. Znajdą tu coś ciekawego dla siebie zarówno właściciele firm, osoby zajmujące się marketingiem i sprzedażą, badacze i analitycy rynku, a nawet pracownicy działów HR i rekruterzy. 

Oto kilka wybranych przykładów zastosowania SOCMINT w biznesie:  

  • Informacje na temat klientów – np. kto może być potencjalnym klientem; czego w danym momencie klienci potrzebują; co cenią w danej kategorii produktów; jak dokonują decyzji zakupowych; gdzie najbardziej lubią robić zakupy; jak zapatrują się na ofertę konkurencji. 
  •  Informacje na temat konkurencji – np. jaką strukturę organizacyjną ma konkurencja; co oferuje i jakie ma ceny; jak klienci oceniają jej ofertę i obsługę klienta; jakie działania marketingowe i sprzedażowe podejmuje; z których dotacji lub grantów korzysta. 
  •  Informacje na temat kontrahentów – np. jaką opinią cieszy się dana osoba lub organizacja; jakie ma doświadczenie w interesującym nas obszarze; czy jest rzetelnym partnerem; czy jest wiarygodna finansowo lub wypłacalna. 
  •  Informacje na temat kandydatów do pracy i pracowników – np. weryfikacja tożsamości; sprawdzenie prawdziwości informacji podanych w CV; zidentyfikowanie informacji publikowanych w Internecie na temat firmy. 
  •  Informacje na temat rynku – np. które podmioty wchodzą do branży, a które się z niej wycofują; jak eksperci oceniają dalsze kierunki rozwoju rynku; jakie nowe trendy branżowe, technologiczne lub konsumenckie zaczynają wpływać na rynek. 
  •  Informacje na temat opinii i preferencji – np. jakie poglądy (m.in. polityczne, religijne czy społeczne) ma interesująca nas grupa ludzi. 

 Skoro w mediach społecznościowych można znaleźć informacje na prawie każdy temat, pozostaje tylko wiedzieć, jak i gdzie ich szukać!