Wyszukiwanie informacji w Internecie - błędy i pułapki

Wyszukiwanie informacji w Internecie to jedna z kluczowych kompetencji cyfrowych – nie tylko w pracy, ale także w życiu codziennym. Posiadanie umiejętności szybkiego i sprawnego docierania do informacji pomaga podejmować lepsze decyzje konsumenckie i biznesowe.

Który produkt wybrać z setek oferowanych na rynku? Któremu sprzedawcy można naprawdę zaufać? Z kim najlepiej będzie nawiązać współpracę? Jak zaprojektować nowy produkt swojej firmy? W których kanałach komunikacji promować swoją ofertę? Na wszystkie te pytania – i na wiele, wiele więcej – można odpowiedzieć, mając rzetelne i sprawdzone informacje.

Tylko jak nie popełnić kluczowych błędów podczas wyszukiwania informacji w Internecie i nie wpaść w pułapki czyhające podczas przeczesywania sieci?

Unikaj tych najczęściej popełnianych błędów, aby wyszukiwanie informacji w Internecie było skuteczne

Nieczytanie wyników wyszukiwania

Masz przed sobą listę wyników wyszukiwania i patrzysz tylko na nagłówki poszczególnych pozycji? Nie czytasz wyświetlanych wyników wyszukiwania, a tylko skrolujesz w dół i skanujesz tekst w poszukiwaniu słów kluczowych? To błąd, ponieważ w treściach wyświetlanych przez wyszukiwarkę możesz znaleźć wiele użytecznych informacji, które mogą Cię przybliżyć do szukanych informacji.

Niesprawdzanie otwartych zakładek

Otwierasz zakładkę po zakładce i nawet nie sprawdzasz, czy na stronach, które już otworzyłeś, znajdują się szukane informacje? Albo robisz to dopiero wtedy, gdy otworzysz 20, 30, a czasem 50 kart w wyszukiwarce? Działając z ten sposób, niepotrzebnie tracisz czas, bo przecież szukane informacje być może znajdują się już na jednej z pierwszych stron albo wiele z otwartych zakładek będzie zduplikowanych.

Przeglądanie tylko pierwszej strony wyników wyszukiwania

Badania pokazują, że mniej niż 20% internatów zagląda na drugą lub kolejne strony wyników wyszukiwania. To duży błąd! Czasem wartościowe informacje kryją się w dalszych wynikach wyszukiwania. Sprawdź przynajmniej 5-10 kart wyników wyszukiwania, jeśli chcesz później móc powiedzieć, że ten research był zrobiony na poważnie.

Sugerowanie się tylko opisem w wynikach wyszukiwania

Czytasz krótki opis w wynikach wyszukiwania i tylko na jego podstawie podejmujesz decyzję, czy wejdziesz na daną stronę? To rozwiązanie nie zawsze się sprawdza. Tworząc stronę www, można ustawić, w jaki sposób ma wyglądać opis wyświetlający się w wyszukiwarce. I nie zawsze odzwierciedla on to, co znajduje się na stronie. Czasem znajdziesz tam przypadkowe informacje lub treści, które twórca strony chciał Ci pokazać, aby po prostu zwabić Cię na swoją witrynę www.

Nieprzeszukiwanie znalezionego dokumentu pod kątem słów kluczowych

Ściągasz z sieci plik i od razu zabierasz się za czytanie go strona po stronie? Nie jest to najlepsze podejście. Jeśli w trakcie researchu pobierasz z sieci duży dokument – na przykład w formacie .pdf lub .doc – wtedy warto od razu sprawdzić go za pomocą funkcji Ctrl+F, aby upewnić się, że jest w nim interesująca Cię zawartość. Jeśli po takim szybkim sprawdzeniu okaże się, że plik jest nie na temat, oszczędzisz mnóstwo czasu.

Korzystanie tylko z ustawień domyślnych wyszukiwarki

Po prostu wpisujesz w wyszukiwarkę jakieś słowo i sprawdzasz uzyskane wyniki? To wystarczy tylko na początek researchu. Koniecznie wypróbuj zmianę ustawień wyszukiwarki, aby dotrzeć do innych treści. Czasem może okazać się, że wystarczy zmienić tylko ustawienia językowe, aby Twoje wyniki okazały się bardziej wartościowe.

Korzystanie tylko z wyszukiwarki Google

Bywają sytuacje, że sama wyszukiwarka Google to za mało, aby znaleźć potrzebne informacje. Czasem należy użyć jednego z narzędzi, które masz w zestawie z wyszukiwarką Google, np. Google Grafika, Google Video, Google Scholar albo Google Patents. Warto też sięgnąć po inne wyszukiwarki, a nawet do deep web, gdzie informacji jest znacznie więcej. Bo przecież Google nie wie wszystkiego.

Chcesz nauczyć się skutecznie wyszukiwać informacje w Internecie?

Chętnie podzielimy się z Tobą naszą wiedzą na ten temat!

KSIĄŻKA „GOOGLE HACKING” – 180 stron wypełnionych praktyką, wskazówkami i narzędziami, z którymi nauczysz się skutecznie wyszukiwać informacje w Internecie, poznasz zaawansowane operatory wyszukiwania, uzyskasz 50+ gotowych zapytań do Google oraz nauczysz się przeszukiwać 16 wyszukiwarek od Google.

SZKOLENIE „WYSZUKIWANIE INFORMACJI W BIZNESIE” – Praktyczne warsztaty dla osób rozpoczynających przygodę z wyszukiwaniem informacji w Internecie: Google, innych wyszukiwarkach i deep web.

SZKOLENIE „OSINT / BIAŁY WYWIAD” – Praktyczne szkolenie dla osób znających podstawy wyszukiwania informacji: specjalistyczne narzędzia oraz metody wyszukiwania informacji, weryfikacji firm i profilowania osób.