„Information broker” – tym terminem w 1976 roku opisano „osobę indywidualną lub organizację, która na żądanie szuka odpowiedzi używając wszystkich dostępnych źródeł i która prowadzi działalność dochodową”.
Za miejsce narodzin działalności infobrokerskiej uchodzą Stany Zjednoczone, jednak początków takiej działalności można doszukać się w Europie.
W połowie lat ’30 ubiegłego wieku we Francji powstała odpłatna usługa telefoniczna SVP ( fr. s’il vous plait) dla mieszkańców Paryża. Idea wyszła od Francuskiego Towarzystwa Radiofonii, a zrealizowana została przy współpracy agencji pocztowej i telegraficznej. W 1937 roku do spółki włączył się Maurice de Turckheim, który znacznie przyczynił się do jej prosperity, dzięki rozwinięciu sektora promocji. Stworzył więc organizację, która dostarczała informacji każdemu, kto ureguluje składkę członkowską.
Za główną przyczynę powstania zawodu brokera informacji w USA uznaje się oddzielenie informacji od bibliotek. W 1976 roku Susan Klement stworzyła kurs Draft Proposal for a Graduate Course on Alternatives in Librarianship dla absolwentów bibliotekoznawstwa, którzy zdecydowali się na niezależną działalność informacyjną. W 1980 roku ukazała się kolejna książka przybliżająca zawód infobrokera: Betty Carol Sellen napisała What else you can do with a library degree – zbiór opinii i relacji niezależnych pracowników informacji. Rok później R.R. Bowker opublikowała pierwszy poradnik dotyczący zawodu The information brokers: how to start and operate your own fee-based service.
Wzrost liczby prywatnych, dochodowych przedsiębiorstw informacyjnych w Stanach Zjednoczonych przypada na lata 60 i 70 XX wieku. Rozwój dyscypliny skłonił grupę producentów baz danych, menadżerów i operatorów do stworzenia organizacji zawodowej służącej interesom brokerów informacji. Information Industry Association (IIA) została założona w 1968 roku przez Paula Zurkowskiego. W połowie lat osiemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych wzrósł potencjał biznesu informacyjnego. Brokerzy informacji powołali wówczas własną organizację, która miała służyć interesom tej grupy zawodowej. Stowarzyszenie The Association of Independent Information Professional (AIIP). Do dziś jest to największa organizacja brokerów informacji na świecie.
infobrokerska.pl
ul. Fredry 2/6
30-605 Kraków, Polska
M: +48 503 666 166
M: +48 795 455 405
E: info@infobrokerska.pl
DANE FIRMY:
Właścicielem strony i marki Infobrokerska.pl jest:
Infomedia Group Sp. z o.o.
NIP:6793143363
REGON:366617560
KRS:0000664662
Najnowsze na blogu