W czasach, kiedy Internet stał się jednym z dominujących źródeł informacji, umiejętność prawidłowej oceny stała się koniecznością. Sposób, w jaki dokonuje się weryfikacji informacji sieciowej nie różni się wielce od sposobu sprawdzania informacji tradycyjnej.
Poddając ocenie jakość informacji należy wziąć pod uwagę jej treść oraz formę. Oceniając treść na stronie internetowej, należy zwrócić uwagę na jej zakres tematyczny, formalny oraz chronologiczny. Treść na stronie powinna być kompletna, poprawna językowo, obiektywna oraz oryginalna. W ocenie formalnej należy zwracać uwagę na technologię wytworzenia strony www oraz czy serwis nie wymaga wniesienia opłaty za korzystanie z jego zawartości.
Sprawdzając wiarygodność strony www możemy posłużyć się metodą jakościowo-heurystyczną, zwaną także ekspercką*. Metoda ta polega na stosowaniu twórczych procedur podczas oceniania, co nie gwarantuje znalezienia optymalnego, a często nawet prawidłowego rozwiązania problemu. W metodzie jakościowej zaś stosuje się kryteria oceny treści i formy informacji przedstawionych na stronie internetowej. Jednym z podstawowych kryteriów jest to, aby strona odpowiadała standardom tworzonym przez organizację World Wide Web Consortium –
Następnym ważnym krokiem jest analiza wybranych kryteriów oceny, w metodzie jakościowo-heurystycznej możemy uwzględnić następujące:
- Autorstwo informacji,
- Aktualność informacji,
- Kompletność informacji,
- Cytowanie danych i kopiowanie,
- Wiarygodność – w pierwszej kolejności należy ustalić cel, w jakim zamieszczona jest informacja: wyjaśnianie, porady, informowanie, promowanie, wygłaszanie własnych poglądów, zwabianie klientów itp.,
- Obiektywizm treści – dobrej jakości informacja powinna być obiektywna. Jednak w sieci od kilku lat rządzi treść komercyjna i wiele witryn lub artykułów powstaje na zlecenie jakiejś firmy w celu promocji produktu, usługi etc.,
- Wygląd i struktura stron,
- Edycja i poprawność gramatyczna tekstu,
- Technika,
- Użyteczność i przyjazność,
- Koszty.
* Evaluating Information Found on the Internet [Dostęp 07.12.2010]http://www.library.jhu.edu/researchhelp/general/evaluating/
infobrokerska.pl
ul. Fredry 2/6
30-605 Kraków, Polska
M: +48 503 666 166
M: +48 795 455 405
E: info@infobrokerska.pl
DANE FIRMY:
Właścicielem strony i marki Infobrokerska.pl jest:
Infomedia Group Sp. z o.o.
NIP:6793143363
REGON:366617560
KRS:0000664662
Najnowsze na blogu