W XXI wieku jednym z najistotniejszych problemów społeczeństwa wiedzy stała się nadmierna ilość i słabnąca jakość informacji. Globalna sieć internetowa jest narzędziem, dającym nieograniczone możliwości wymiany i pozyskiwania informacji.
Jednak pełna wolność informacyjna jak i komercjalizacja sieci internetowej prowadzi do spadku jakości informacji lub wprowadzania do obiegu informacji niesprawdzonych.
Stworzenie jednoznacznej definicji pojęcia „wartość informacji” jest trudne, bowiem związane jest ono z subiektywnym postrzeganiem zdobytej informacji. Zależy od poziomu wiedzy, zainteresowań i potrzeb informacyjnych użytkownika. Można rozważać również pojęcie „wiarygodnego nadawcy” informacji i jak zaznacza Katarzyna Stankiewicz, w pracy Wpływ Internetu na percepcję wiarygodności informacji, może być on rozumiany jak ekspert charakteryzujący się rzetelnością (rozumianą jako uczciwość i bezstronność) lub jako osoba znająca się na rzeczy ale będąca godną zaufania*.
Definiując cechy informacji dobrej jakości, najczęściej pojawiają się określenia takie jak**: relatywność czyli , dokładność, aktualność, kompletność, spójność, odpowiedniość formy, dostępność, przystawalność i wiarygodność.
Umiejętność oceny wiarygodności i jakości informacji jest jedną z podstawowych cech warsztatu naukowego. Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, W. Iszkowski podkreśla, iż nie ma większej różnicy pomiędzy oceną informacji drukowanej, a informacji zamieszczonej w Internecie. Zasadnicza różnica polega jednak na tym, iż w obecnych czasach takiej oceny należy dokonać szybko i skutecznie, często bez znajomości kontaktu w jakim dana informacja została zamieszczona. Należy pamiętać o tym, że nie ma stu procentowo pewnych stron, portali ani innych źródeł informacji w sieci. Również w tradycyjnych źródłach zaradzają się pomyłki. W drukowanej wersji Encyklopedia Britannica wiele haseł wymaga aktualizacji lub skorygowania błędów. Zdarza się, że powszechnie uznane i wielokrotnie cytowane prace naukowe, są po ponownych badaniach niejednokrotnie weryfikowane czy podważane. Najlepszym tego dowodem była publikacja artykuły Alana Sokala w renomowanym amerykańskim czasopiśmie Social Tekst. Zaznaczyć należy także, że treść portali może stać się atakiem krakera i ulec zmianie. Również ktoś z czystej złośliwości lub dla żartu może edytować treści ogólnie dostępnych źródeł jak Wikipedia.
* K. Stankiewicz, Wpływ Internetu na percepcję wiarygodności informacji [Dostęp 02.12.2010]http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0096/407-415.pdf
** B. Bednarek-Michalska, Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci. „Biuletyn EBIB” 2007 nr 5. http://www.ebib.info/2007/86/a.php?bednarek
infobrokerska.pl
ul. Fredry 2/6
30-605 Kraków, Polska
M: +48 503 666 166
M: +48 795 455 405
E: info@infobrokerska.pl
DANE FIRMY:
Właścicielem strony i marki Infobrokerska.pl jest:
Infomedia Group Sp. z o.o.
NIP:6793143363
REGON:366617560
KRS:0000664662
Najnowsze na blogu