pozyskiwanie informacji o ludziach i firmach

Informacja jest obecnie tak samo ważnym zasobem każdej firmy jak pracownicy czy finanse. Dlatego jedną z kluczowych kompetencji w biznesie jest dziś umiejętność szybkiego i skutecznego docierania do informacji. Częścią tego działania jest wyszukiwanie oraz pozyskiwanie informacji o ludziach i firmach – z Internetu, ale nie tylko.

Dlaczego pozyskiwanie informacji o ludziach i firmach jest tak ważne w biznesie?

Informacje na temat osób i firm odgrywają szczególną rolę w obszarach takich jak sprzedaż, marketing, zarządzanie, rozwój biznesu, rekrutacja i human resources. Rzetelna wiedza o ludziach i firmach pomaga podejmować decyzje takie jak te przykładowe zamieszczone poniżej:

  • Kto może być zainteresowany zakupem moich produktów i usług?
  • Jak mogę skontaktować się z moimi potencjalnymi klientami?
  • Którymi z moich produktów może być zainteresowana konkretna osoba lub firma?
  • Którego z kandydatów do pracy powinienem wybrać i zatrudnić?
  • Któremu z pracowników mogę powierzyć odpowiedzialność za strategię rozwoju firmy?
  • Z którym dystrybutorem mam nawiązać współpracę i przekazać mu sprzedaż moich produktów?
  • Któremu z setek reklamujących się dostawców naprawdę mogę zaufać?

Informacje o osobach i firmach zbierane na potrzeby biznesu, czyli co konkretnie?

Pierwsze, co przychodzi na myśl w kontekście szukania informacji o osobach i firmach, to znajdowanie leadów sprzedażowych i nowych klientów – osób fizycznych, przedsiębiorstw i instytucji.

Ale jest to jedynie czubek ogromnej góry lodowej, którą tworzą również informacje o:

  • wszelkiego rodzaju kontrahentach – klientach, podwykonawcach, dostawcach, dystrybutorach, partnerach, sponsorach itp.,
  • ich danych kontaktowych takich jak adres, e-mail czy numer telefonu,
  • ich zainteresowaniach, preferencjach i potrzebach (np. zakupowych lub marketingowych),
  • ich sytuacji finansowej, w tym zadłużeniu, rzetelności płatniczej czy dotacjach i grantach,
  • ich statusie prawnym i powiązaniach biznesowych, a nawet relacjach rodzinnych i społecznych,
  • ich reputacji i wizerunku, na które składają się m.in. opinie oraz rekomendacje,
  • ich osiągnięciach, np. wyróżnieniach, nagrodach i sukcesach, ale też porażkach i kryzysach,
  • ich danych geograficznych takich jak miejsce zamieszkania, pracy, działalności czy podróży,
  • oferowanych przez firmy produktów, usług i cen,
  • stosowanych przez firmy strategii sprzedażowych, marketingowych i promocyjnych,
  • i wiele, wiele więcej…

Kto powinien nauczyć się pozyskiwania informacji o osobach i firmach?

Ze względu na funkcje, jakie w biznesie pełnią informacje na temat osób i firm, kompetencje w tym obszarze najbardziej potrzebne są osobom takim jak:

  • Handlowcy, którzy szukają nowych klientów – w tym danych kontaktowych do kluczowych pracowników;
  • Specjaliści ds. marketingu, którzy pozyskują leady sprzedażowe i muszą oceniać ich jakość oraz potencjał sprzedażowy, zarówno w segmencie B2B, jaki B2C;
  • Przedsiębiorcy i menedżerowie, którzy budują strategię rozwoju biznesu – w tym nawiązują współpracę z nowymi kontrahentami;
  • Specjaliści ds. HR i headhunterzy, którzy wyszukują talenty i sprawdzają ich wcześniejsze doświadczenia, osiągnięcia i rekomendacje zawodowe;
  • Asystenci i sekretarki zaangażowani w zbieranie i sprawdzanie informacji na temat firm i osób dla swoich przełożonych;
  • Analitycy, researcherzy, dziennikarze i redaktorzy chcący docierać do wiarygodnych informacji na temat osób oraz firm;
  • Prawnicy i komornicy, którzy muszą weryfikować firmy i osoby, aby móc skutecznie realizować swoje zadania;
  • Urzędnicy administracji publicznej sprawdzający m.in. podmioty, które biorą udział w postępowaniach przetargowych albo ubiegające się o dotacje.

Gdzie można nauczyć się skutecznego pozyskiwania informacji o ludziach i firmach?

Umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie nie wymaga ani kompetencji informatycznych, ani znajomości skomplikowanych programów czy narzędzi. Skutecznego pozyskiwania informacji może nauczyć się dosłownie każdy – wystarczy trochę chęci do nauki oraz dostęp do komputera i Internetu.

Jeśli chcesz posiąść tę kompetencję zapraszamy Cię na jedno z naszych szkoleń, w których wzięło udział już ponad 4000 osób i 200 firm:

  • WERYFIKACJA FIRM I KONTRAHENTÓW – Specjalistyczne szkolenie skupione w całości na metodach pracy, wskazówkach, rozwiązaniach i narzędziach do sprawdzania i profilowania osób oraz firm z Polski i zagranicy.
  • WYSZUKIWANIE INFORMACJI W BIZNESIE – Szeroko zakrojone szkolenie dla osób rozpoczynających przygodę z wyszukiwaniem informacji w Internecie – jednym z tematów jest szukanie informacji o firmach działających w Polsce.
  • OSINT – BIAŁY WYWIAD – Szkolenie dla osób znających już podstawy wyszukiwania informacji, prezentujące zaawansowane narzędzia oraz metody gromadzenia informacji m.in. na temat firm i osób z Polski i zagranicy.