Bańka informacyjna – definicja
Czym jest bańka informacyjna? Bańka filtrująca lub inaczej bańka informacyjna to pojęcie stworzone przez Eliego Parisela w książce The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You (2011). Ukazuje on, jak odpowiednie algorytmy Facebooka i Google odcinają nas od informacji, która mogłaby być konfliktogenna z naszym puntem widzenia. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o konsekwencjach bańki informacyjnej oraz sposobach na wydostanie się z niej, zapraszamy Cię do lektury.
Google rządzi
Z Google korzysta aż 97% polskich internautów. Zaś o innych wyszukiwarkach słyszało może 50% z nich, jednak mniej niż 5% z nich korzysta. Dlaczego? Przyczyn jest pewnie kilka, ale najpewniej jest tak, że do Google się przyzwyczailiśmy. Kolejnym powodem jest to, że jeśli do Google wpiszemy cokolwiek, to otrzymamy jakiekolwiek wyniki – i to części internautom wystarcza. Korzystamy tylko z Google, bo nie mamy świadomości, jakie korzyści niesie zmiana wyszukiwarki i co dzięki temu możemy zyskać. Często również nie wiemy o tym, że Google personalizuje nasze wyniki. Każdy z nas pewnie o tym słyszał, ale tak naprawdę nie zastanawiał się nad tym, o co chodzi w tej personalizacji.
Personalizowanie wyników wyszukiwania
Personalizowanie wyników polega na dopasowywaniu wyników wyszukiwania przez Google w taki sposób, aby odpowiadała jak najbardziej naszym zainteresowaniom. Ustalane jest to na podstawie naszego wcześniejszego wyszukiwania, historii przeglądania stron www na komputerze i urządzeniu mobilnym, treści maili (jeśli masz Gmaila) i pewnie na podstawie kilku innych czynników.
Zapytasz, co złego jest w takim dostosowaniu wyników? Złego może nic, ale nieświadomie godzisz się na dostęp tylko do części informacji, jakie są w Internecie. Jeśli szukasz podstawowych informacji lub informacji na popularny temat, to personalizacja nie będzie miała dla Ciebie dużego znaczenia. Choć już będziesz wiedział, że dałeś się zamknąć w bańce informacyjnej, czyli zbiorze wyselekcjonowanych informacji zgodnych z Twoimi poglądami i zainteresowaniami.
Alternatywne wyszukiwarki – sposób na wydostanie się z bańki informacyjnej
Jak zatem walczyć z ograniczeniami dostępu do informacji? Jak wydostać się z bańki informacyjnej? Pierwszą rzeczą, jaką można zrobić, to powiększyć zasób narzędzi do wyszukiwania informacji. Poznanie alternatywnych wyszukiwarek daje nam możliwość sprawdzenia, jak inne algorytmy wyszukują informację. Możemy skorzystać z wyszukiwarki, która nie personalizuje wyników. Zmiana wyszukiwarki będzie powodowała, że wyniki, jakie otrzymasz, będą odbiegać od tego do czego jesteś przyzwyczajony. Musisz pamiętać, że alternatywne wyszukiwarki mają inne algorytmy, więc znajdują, układają i pokazują wyniki wyszukiwania inaczej niż Google. Największą różnicę poczujesz korzystając z narzędzi, które nie personalizują wyników.
Jeśli chcesz poznać alternatywne wyszukiwarki i dowiedzieć się więcej o wychodzeniu z bańki informacyjnej, zapraszamy Cię na nasze szkolenie z zaawansowanego wyszukiwania informacji. Dzięki nim poznasz różne wyszukiwarki i dowiesz się, kiedy z której z nich warto skorzystać. Zachęcamy również do zapoznania się z planem szkolenia, dotyczącego oceny wiarygodności informacji.
infobrokerska.pl
ul. Fredry 2/6
30-605 Kraków, Polska
M: +48 503 666 166
M: +48 795 455 405
E: info@infobrokerska.pl
DANE FIRMY:
Właścicielem strony i marki Infobrokerska.pl jest:
Infomedia Group Sp. z o.o.
NIP:6793143363
REGON:366617560
KRS:0000664662
Najnowsze na blogu